Heb je tips nodig voor het verbeteren van je SEO scores? Wil je beter gevonden worden in alle zoekmachines? Dan ben je hier aan het juiste adres. We helpen je graag om je website te versnellen, te verkleinen, toegankelijker te maken en uiteraard beter vindbaar te maken. Veel dingen zijn gemakkelijk zelf uit te voeren, maar kosten over het algemeen wel redelijk wat tijd.
We helpen u graag met het verbeteren van uw SEO score. Wij zijn een goed werkend en eerlijk zoekmachine optimalisatie bureau. Lukken een paar onderdelen niet, dan kunt u die door ons laten uitvoeren. Wilt u het gehele traject uitbesteden, dat kan uiteraard ook. We helpen u graag. Als u alles zelf wilt doen, mag dat natuurlijk ook. Ook voor kleine vragen kunt u bij ons terecht.
De eerste tip is het verkleinen van foto's en plaatjes. Waarom zou je dat doen? Door foto's, plaatjes en andere bestanden te verkleinen, wordt de website sneller. Een snelle website vergroot de klantbeleving en zorgt er daarmee ook voor dat Google de website ook aantrekkelijker gaat vinden.
De kopteksten van een website bepalen de belangrijkste woorden van een pagina. Bezoekers, en ook Google, scannen een website op basis van de kopteksten. Staat het gezochte woord niet in de koptekst dan skippen we deze alinea. Zo werkt Google dus ook. Een tekst is pas belangrijk als een zoekwoord in de bovenstaande koptekst voorkomt.
De derde tip voor verbetering van uw zoekmachine optimalisatie is het geven van de juiste naam aan foto's, plaatjes en bestanden. De juiste naam is een naam die recht doet aan de inhoud van het bestand. Geef een goede beschrijving, zodat je bezoekers, en dus ook Google, de inhoud zullen gaan scannen en lezen. Voor foto's en plaatjes is dit nog belangrijker. Bij afbeeldingen kunnen diverse teksten toegevoegd worden die ook door Google gelezen worden. Het gaat hier om de ALT tekst en om de Title van een bestand. Samen met de naam van de afbeelding komen deze in de broncode van de website terecht. Je hebt dus drie keer de kans om Google te vertellen waar dit bestand voor nodig is en waarom bezoekers dit bestand moeten bekijken. Grijp die kans!
Zorg er voor dat je website lean-en-mean is. Laadt geen onnodige bestanden / scripts. Deze zorgen voor een ballast die nergens voor nodig is. Google wil snelle websites, toch? Dat betekent dat scripts die niet gebruikt worden niet geladen moeten worden. Zelfs de volgorde van het laden van scripts is van belang. Zorg ervoor dat scripts die niets met het uiterlijk van de website te maken hebben, pas geladen worden nadat de lay-out van de website geladen is.
Interne links zijn erg belangrijk voor Google en voor de lezer. Via interne links kan de bezoeker sneller op de plaats komen waar de benodigde informatie gevonden kan worden. Doe het niet te veel, want dat heeft Google uiteraard door. Je maakt in de website een soort spinnenweb van links. Voorbeeld van interne links zijn: de breadcrumbs, het menu, gerelateerde artikelen, maar ook links die in de tekst zelf weer naar een gerelateerd onderwerp springen.
Zorg er voor dat je een account maakt bij Google Analytics en Google Search Console. Daarin kun je je sitemap uploaden, zodat Google precies kan zien wat de inhoud is van je website. Het is de inhoudsopgave van je website, waarin je kunt aangeven hoe vaak Google langs mag/moet komen voor de verschillende onderdelen van je website. Wijzigingen in je website worden daarmee ook veel sneller bij Google bekend, waardoor ze ook sneller in de zoekresultaten terug zullen komen.
Mensen zoeken steeds slimmer naar informatie of artikelen. Ze zoeken niet alleen meer op 1 of 2 woorden, maar steeds vaker ook op 4 of meer woorden. Als iemand zoekt naar een SEO cursus wordt niet meer alleen "SEO cursus" ingevoerd, maar steeds meer "SEO cursus Gouda" of nog beter "beginners cursus seo gouda". Deze zoekwoorden zorgen niet alleen voor meer bezoekers, maar ook voor kwalitatief betere bezoekers. Deze bezoekers weten namelijk precies waar ze naar op zoek zijn en weten zeker dat ze dat op jouw site terug kunnen vinden.
Je website moet absoluut responsive zijn. Dat betekent dat de website geschikt gemaakt moet zijn om op zowel telefoons, tablets als computers. Google geeft tegenwoordig zelfs een negatieve ranking als de website niet responsive is. Het mobiele zoekverkeer groeit namelijk nog steeds enorm. Mensen zijn meer op hun mobiel of tablet aan het werk dan op een computer. Is je website niet mobiel vriendelijk, dan past je website niet op mobiele apparaten en haken mensen heel snel af. In de zoekresultaten laat Google zelfs zien dat een website "voor mobiel" geschikt is.
Als je ervoor zorgt dat bezoekers een reactie kunnen achterlaten op je website, zorgt dat continu voor nieuwe content en dat is wat Google graag ziet. Hoe vaker de contact gewijzigd wordt, hoe beter dat werkt voor je zoekresultaat. Het mooiste hiervan is, dat je content wel wijzigt, maar dat je hier zelf eigenlijk geen omkijken naar hebt.
Websites en webshops kunnen niet meer om lokale zoekmachine marketing heen. Consumenten en bedrijven zoeken vooral lokaal en regionaal. Ongeveer 50% van alle zoekopdrachten van consumenten zijn lokaal. 80% daarvan zorgt voor conversie en leidt uiteindelijk tot een aankoop. Dankzij het mobiele surfgedrag wordt lokale zoekmachine optimalisatie nog belangrijker. Het was al belangrijk voor bedrijven die hun klanten uit de directe omgeving halen maar nu wordt het voor ieder bedrijf ook interessant.
Zet niet alleen tekst op je webpagina's. Het wordt steeds belangrijker om je contect breder te trekken. Dit kan onder andere door het gebruik van video's, afbeeldingen en andere media. Door andere media te gebruiken versterk je je website en komen er extra bezoekers bij. Plaats bijvoorbeeld regelmatig nieuwe video’s op YouTube, die ik ook weer in de content van je website geplaatst worden. Zo word je ook op YouTube gevonden, en worden je artikelen sterker (omdat ze ook YouTube video bevatten, en Google daar houdt van!). Je kunt ook infographics (laten) maken en op je website zetten. Hierdoor zullen andere websites naar je gaan linken. Als relevante websites naar je website gaan linken, wordt jouw website daar ook weer beter van.
Zorg dat je expert wordt in jouw vakgebied. Als je bijvoorbeeld in je teksten of blogs linkt naar andere content op andere websites die belangrijk zijn, dan laat je aan Google zien dat je echt een kenner bent, dat je op de hoogte bent van de werkelijke inhoud die er toe doet en dat je dus expert bent in jouw vak. Je wordt dan voor Google een hub en hubs hebben meer autoriteit. Meer autoriteit betekent dat je hoger gerankt zal worden door Google.